Servei de Cloud docent de la FIB: Virtech

octubre, 2017
Client:
Responsable:
Equip participant inLab FIB:
Experteses:
Tecnologies:
URL:
Servei de Cloud docent de la FIB: Virtech

Descripció

Des de fa un temps, és molt habitual que els alumnes desenvolupin aplicacions en xarxa, distribuïdes, o sobre dispositius mòbils. Aquests sistemes se solen basar en una aplicació “front-end” i un sistema de “back-end” amb la lògica del negoci. Fins ara, la Facultat no disposava d’un entorn que permetés fer pràctiques en aquests entorns.

El servei “virtech” és un entorn de virtualització de màquines virtuals sota demanda. Aquest servei permet crear, configurar, modificar i esborrar servidors virtuals Linux a un grup d’estudiants. Cada grup pot configurar aquests servidors a mida de les seves necessitats i adaptar-ho per desenvolupar les seves pràctiques. D’aquesta manera els alumnes disposen d’un (o varis) servidors propis al “núvol” on poden programar qualsevol servei. Amb l’avantatge que aquest servei està disponible des de tota internet.

El programari de gestió d’aquest servei és OpenNebula i és accessible a través de la web https://virtech.fib.upc.edu.

OpenNebula és un software lliure que ens permet oferir un sistema de virtualització amb un “front-end” d’usuari simple i personalitzat. OpenNebula es pot integrar amb els sistemes de virtualització més habituals avui en dia: vmware, KVM, Xen, etc. Actualment la nostra instal·lació està basada en KVM sobre múltiples hosts de virtualització. La plataforma virtech ens permet oferir el servei mitjançant plantilles ajustades a cada grup d’usuaris o assignatures. A més a més, podem definir quotes, consola remota, gestió de xarxes i DNS integrat, assignació de contrasenyes en crear la màquina, etc.

Encara que actualment només posem a disposició dels alumnes imatges Linux amb distribució Ubuntu, aquest entorn en permet desplegar qualsevol sistema, Linux o Windows, o integrar-se directament amb entorns dockers.

Més informació sobre el Cloud docent de la FIB