Hackovid, la hackató virtual

hackovid

Hackovid, la hackató virtual

La Hackovid és una hackató virtual que es va celebrar del 6 al 12 d’abril. Tenia com a objectiu trobar solucions als problemes i necessitats socials amb els quals els ciutadans s’han trobat i es trobaran en un futur pròxim, arran la situació de confinament actual causada pel Covid-19

La Hackovid és una hackató virtual que es va celebrar del 6 al 12 d’abril. Tenia com a objectiu trobar solucions als problemes i necessitats socials amb els quals els ciutadans s’han trobat i es trobaran en un futur pròxim, arran la situació de confinament actual causada pel Covid-19. Entre els organitzadors de la Hackovid ens trobem amb el Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya, la Fundació I2CAT i el suport de Digital Future Society.

Aquest esdeveniment es dividia en dues parts importants:

La primera part consistia a definir els reptes, és a dir, saber quins problemes estan tenint els ciutadans. Per definir els reptes, la hackató, una setmana abans de l’inici d’aquesta, va posar a disposició dels ciutadans una plataforma, dins la seva web, on podien suggerir problemes per a què els participants solucionessin. Tan bona va ser la participació de la ciutadania que es van arribar a més de 170 reptes diferents. La segona part consistia en el moment de posar-se mans a l’obra i desenvolupar una plataforma que donessin resposta al problema que els participants escollissin.

Entre els reptes suggerits per la ciutadania, que podeu trobar aquí, els més votats van ser problemes com reactivar el comerç de proximitat, fer arribar aliments a famílies en risc, drets dels ciutadans pel desconfinament, eines de videoconferència per a alumnes i professors, etc.
La Hackovid va posar a disposició dels participants un ampli nombre de mentors amb experiència i especialitzats en diferents sectors com el marquèting, la comunicació, l’àrea tecnològica, l’àrea de la salut, etc. i tots els mentors van estar disponibles per parlar amb els diferents grups durant tota la hackató. Cal mencionar que tota la comunicació entre participants i mentors es feia a través de la plataforma de Slack.

Un jurat d’experts van valorar les solucions al final de la hackató per trobar quines eren les més innovadores i que podrien atreure el potencial social més gran. Les cinc millors solucions podien guanyar premis de fins a 7.000 euros. A més, Digital Future Society va donar un premi especial de 5.000 euros addicionals a aquella plataforma tecnològica que a més donessin solució a un tema de risc d’exclusió social.

La inLaber Gisela Ruzafa i l’exinLaber Sergio Paredes, juntament amb Pau Torrents, Clàudia Vila i Andres Garcia (estudiants de la FIB) van participar en la Hackovid. El seu repte consistia a desenvolupar una plataforma que ajudés als professors a donar classes en línia. El seu projecte es deia Didàctica i aquest era un espai web que facilita als i les docents la creació de contingut per dur a terme les seves classes de forma online, per tal de registrar-se cal que la persona formi part d’una institució verificada. A Didàctica es poden guardar i compartir unitats didàctiques d’altres docents i també crear-ne de pròpies. El resultat és un URL per compartir amb els/les alumnes. Aquí podeu veure l’enllaç del seu projecte.

Els guanyadors de la hackató van ser, en primera posició la plataforma ajudem.cat, que promou i facilita el voluntariat entre la ciutadania, en segona posició CoronaTiquets que té com a objectiu facilitar l’obertura de comerços locals durant el període de confinament i post confinament per evitar risc de contagis. En tercera posició Codegram, un servei gratuït que permet fer regals als teus amics i familiars ajudant al comerç local al mateix temps. En quarta posició està Trick-Troc, plataforma e-commerce orientada a potenciar i fer accessible la venda online i distribució de productes del comerç local, i amb un fi social. En cinquena posició EdukiApp, es basa en activitats creades pel propi docent, on el vídeo és el protagonista. I, en sisena posició, Nebots, un servei web i telefònic que agrupa a voluntaris amb uns mínims coneixements tècnics i als usuaris que necessiten aquests coneixements.