Clonació de sistemes amb OpenGnSys a la FIB

opengnsys-logo

Clonació de sistemes amb OpenGnSys a la FIB

Ara que estem a les acaballes del mes de juny i que hem començat a treballar en la preparació dels laboratoris per al curs acadèmic vinent, volem aprofitar per mostrar-vos com gestionem les instal·lacions de sistemes operatius als laboratoris/aules de PCs de la FIB.

És evident que quan s’ha de gestionar un parc d’ordinadors de més de 350 PCs, cal recolzar-se en alguna eina que ens permeti fer una imatge màster d’un equip i  distribuir-la d’alguna forma a la resta d’equips.

La cosa es complica quan afegim diferents variables o requeriments, com per exemple:

• Hardware diferent, no tots els equips són iguals, ja que es van comprar o renovar en anys diferents.
  • Es treballa amb més d’un sistema operatiu de forma nativa, no virtualitzada (Windows i diferents versions de Linux)
  • La clonació s’ha de poder fer per xarxa, per grups de PCs i ha de ser ràpida, no és viable fer-la passant físicament equip a equip.
  • Cal poder fer postconfiguració de sistemes un cop aquests ja estiguin instal·lats.

Si bé és cert que hi ha algunes eines al mercat que reuneixen les condicions dels punts anteriors, no hi ha tantes si volem una eina de programari lliure i a més gratuïta.

Arribats a aquest punt, després de valorar diverses opcions, vam decidir-nos per l’eina OpenGnSys, ja que a més de satisfer tots els requeriments, presenta els següents avantatges:

• Clonació de sistemes operatius Windows sense necessitat de recórrer a la utilitat Sysprep de Microsoft, cosa que simplifica molt la creació d’una imatge màster de Windows.
  • Postconfiguració de sistemes Windows i Linux mitjançant “scripts” en Bash Shell.
  • Distribució de les imatges mitjançat protocols Unicast, Multicast o BitTorrent. Aquests dos últims són especialment interessants quan hem de fer la distribució a molts equips alhora.
  • Modular i escalable.
  • Permet l’administració delegada.
  • Enfocat en l’àmbit educatiu, tot i que es pot aplicar en qualsevol altre, és un projecte creat amb l’esforç de col·laboració de vàries universitats de l’estat.
  • És un projecte viu i en constant evolució.

Les tecnologies que fa servir OpenGnSys, entre d’altres, són:

• Plataforma LAMP
  • TFTP/PXE
  • Samba/NFS
  • Partclone
  • Udpcast (multicast) i Bittornado (torrent)
grafic opengnsysGràfic obtingut de la web del projecte http://www.opengnsys.es/wiki/DocumentacionUsuario1.0.6/Introduccion

Funcionament

Els equips client fan el boot per xarxa (la targeta de xarxa ha de suportar el protocol PXE, avui dia pràcticament totes ho tenen), pregunten al servidor de DHCP la IP que li toca a l’equip i quin és el seu servidor de PXE. A continuació el client rebrà un “boot file” del PXE server i després es carregarà el motor de clonació, que no és més que una minidistribució Linux que esperarà les ordres que se li enviïn des del servidor OpenGnSYS. Aquestes ordres, entre d’altres, podrien ser:

• Fer el “boot” del sistema operatiu d’una partició.
  • Crear una imatge màster d’una partició de l’equip i guardar-la al servidor.
  • Restaurar una imatge d’un sistema operatiu des del servidor cap al client.
  • Mostrar un menú a l’usuari perquè esculli quin sistema vol engegar.

Cal tenir en compte que en instal·lacions que no siguin molt grans, un mateix servidor Linux pot assumir tots els rols d’un servidor OpenGnSys i a més, si cal, aquest pot ser un servidor virtual sense cap mena de problema.

La gestió de l’entorn es fa via web i un cop ens validem, podem crear unitats organitzatives (per exemple escoles), que estaran formades per grups d’aules, aules i equips.

Des del mateix entorn web podrem crear una imatge d’un equip, restaurar una imatge a un equip per unicast, a tota una aula per multicast o bittorrent, particionar tots els equips d’una aula o executar “scripts” de post configuració sobre un equip o tots els equips d’una aula.

En resum, una eina molt potent que es pot fer servir a qualsevol àmbit on hi hagi necessitat de distribuir imatges de sistemes operatius.

La web del projecte és www.opengnsys.es i si us animeu a col·laborar segur que sereu benvinguts.