Automatització del disseny multidimensional de magatzems de dades

Tesi

Estudiant:
Oscar Romero
Director:
Data de defensa:
09/02/2010
Departament:
Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics, Universitat Politècnica de Catalunya.

En aquesta tesi proposem dos mètodes per donar suport a la tasca de modelatge del magatzem de dades: MDBE (Multidimensional Design Based on Examples) and AMDO (Automating the Multidimensional Design from Ontologies). Totes dues consideren els requeriments i les fonts de dades per portar a terme la tasca de modelatge i a més, van ser pensades per superar les limitacions dels enfocaments actuals.

1. MDBE segueix un enfocament clàssic, en el que els requeriments d’usuari són coneguts d’avantmà. Aquest mètode es beneficia del coneixement capturat a les fonts de dades, però guia el procés des dels requeriments i, conseqüentment, és capaç de treballar sobre fonts de dades semànticament pobres. És a dir, explotant el fet que amb uns requeriments de qualitat, podem superar els inconvenients de disposar de fonts de dades que no capturen apropiadament el nostre domini de treball.
2. A diferència d’MDBE, AMDO assumeix un escenari on es disposa de fonts de dades semànticament riques. Per aquest motiu, dirigeix el procés de modelatge des de les fonts de dades, i empra els requeriments per donar forma i adaptar els resultats generats a les necessitats de l’usuari. En aquest context, a diferència de l’anterior, unes fonts de dades semànticament riques esmorteeixen el fet de no tenir clars els requeriments d’usuari d’avantmà.

Cal notar que els nostres mètodes estableixen un marc de treball combinat que es pot emprar per decidir, donat un escenari concret, quin enfocament és més adient. Per exemple, no es pot seguir el mateix enfocament en un escenari on els requeriments són ben coneguts d’avantmà i en un escenari on aquestos encara no estan clars (un cas recorrent d’aquesta situació és quan l’usuari no té clares les capacitats d’anàlisi del seu propi sistema). De fet, disposar d’uns bons requeriments d’avantmà esmorteeix la necessitat de disposar de fonts de dades semànticament riques, mentre que a l’inversa, si disposem de fonts de dades que capturen adequadament el nostre domini de treball, els requeriments no són necessaris d’avantmà. Per aquests motius, en aquesta tesi aportem un marc de treball combinat que cobreix tots els possibles escenaris que podem trobar durant la tasca de modelatge del magatzem de dades.