Funcionament del servei d’emmagatzemament centralitzat a la FIB

cabina_emc_vnx5300

Funcionament del servei d’emmagatzemament centralitzat a la FIB

Una de les tasques del l'inlab és oferir un servei d’emmagatzemament centralitzat i en alta disponibilitat pels estudiants que utilitzen els laboratoris informàtics. La unitat de xarxa on s'emmagatzemen les dades dels estudiants és accessible des de qualsevol dels sistemes operatius disponibles a les aules: Linux, Windows XP i Windows 7, i també remotament des del Racó de l'Estudiant. Aquest servei ha d'estar en alta disponibilitat i ha de ser capaç d'acceptar nivells de càrrega intensius, per suportar les èpoques del quadrimestre en què es realitzen lliuraments de pràctiques, exàmens massius i processos que consumeixen molts recursos.

Per oferir aquest servei s'ha comprat una cabina de discs o d’emmagatzemament de dades, EMC VNX5300, que pot actuar com NAS i com SAN. Ens centrarem en la funcionalitat NAS i els avantatges que pot aportar aquesta tecnologia.

La cabina EMC VNX5300 compleix els requeriments del nostre sistema:

• integració amb el nostre servidor de LDAP, openldap.
  • integració amb el nostre controlador de domini, samba.
  • protocols NFS i CIFS.
  • alta disponibilitat.

Està formada pels següents components:

• safata de discs, DAE, formada per 12 discs de 600Gb.
  • 2 estacions de gestió,control station.
  • 2 servidors NAS, data mover, que són els servidors de fitxers.

La cabina ens permet definir un servidor LDAP per consultar els UID dels usuaris. Donat que el controlador de domini Samba, també està integrat amb openldap, com a backend dels usuaris, això ens permet compartir un mateix directori/fitxer a través de NFS i de CIFS, tenint enregistrats els usuaris exclusivament a openldap.

Tots els seus components estan duplicats: els discs en RAID, dues control station en mode actiu/passiu, i 2 data movers en mode actiu/passiu.

S'ha dividit l'arbre de directoris que conté les dades d'usuari en cinc particions en funció de l' username. Aquest ha estat un dels canvis més significatius respecte a la configuració anterior i que ha permès una millora en el rendiment dels backups i dels accessos al NAS.

Un altre canvi que ha comportat el fet d’utilitzar el NAS, és el treball realitzat a les estacions clients Linux que ara tenen dos espais diferenciats, el HOME on l’usuari té tota la configuració del perfil muntat per NFSv4 i l'espai DADES, muntat per CIFS on es poden guardar les pràctiques, enunciats, etc.

El fet de que el HOME vagi amb el protocol NFS ens permet treballar amb simbolic links, cosa que el CIFS de la cabina no ens permet.

L'arquitectura del servei és la següent: